Tuesday, 29 April 2014

Kinderschortje

Voor mijn neefje, die pasgeleden 3 jaar werd en erg houdt van koekjes bakken en in de keuken helpen, naaide ik een kinderschortje. Het patroon heb ik hiervandaan.

Kinderschort

Het schortje moest snel af, want ik zat midden in het inpakken van onze inboedel, voor de verhuizing naar Duitsland. Daarom heb ik de biaisband op de 'luie' manier gedaan. Dat wil zeggen: de stof sandwichen tussen het band en alles in één keer vastnaaien. Het ging best goed, het was het eerste naaisel waaraan ik niets heb hoeven lostornen en opnieuw naaien. 

Het enige wat lastig was, was als ik het biaisband wilde vastnaaien vanaf een hoek van de stof. Dan zit er een relatief dik stukje stof onder de helft van het voetje van de naaimachine, en onder de andere helft zit niets. In zulke gevallen lukt het de transporteur niet om de stof goed door te voeren en blijft de naaimachine op één plek 'hangen'. Ik frutsel dan altijd door het voetje een klein beetje op te tillen tijdens het naaien en dan schiet de stof wel verder, maar is ook vast een nette manier voor. Als iemand het weet, hoor ik het graag. 

De stof voor het schortje had ik (voor het eerst) online besteld. Het katoen bleek vrij dun te zijn en daarom heb ik het schort gevoerd. Omdat ik eerst het zakje op de voorkant heb gezet, zorgt de voering er voor dat de achterkant er ook netjes uitziet. 


Helaas kon ik het schortje niet zelf geven aan m'n neefje, omdat ik precies die dag aan het verhuizen was. Ik woon nu dus in Duitsland. Wel spannend en een beetje raar, hoewel ik natuurlijk al wel vaak in het nieuwe appartement geweest ben. De studeerkamer, waar ik wil gaan naaien, staat nog vol dozen, maar ik doe m'n best die snel weg te werken. Want zodra de naaimachine staat wil ik een zomerjurkje gaan naaien met deze stof, die ik ook online kocht: 


Eerste keer tricot, ben benieuwd wat dat gaat worden ;). 

4 comments:

  1. Mooi gemaakt Maaike. Ik had niet gezien dat het gevoerd was. Ik vond het een mooi stevig schort en netjes genaaid. Ik heb geen oplossing voor je naai probleem als de ene helft dikker is dan de andere helft. Ik doe dan net als jij, een beetje rommelen. Ik ben benieuwd naar je zomerjurkje. Mooi stofje trouwens.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, grappig dat je dat net zo doet als ik. Leuk stofje, hè? 't Voelt ook lekker soepel aan. Ik moet er nog een effen roze stofje bijzoeken voor de tailleband en de biezen. 't Huis is al bijna zover opgeruimd dat ik weer kan gaan naainen ;).

      Delete
  2. Netjes, die achterkant ;-)
    Kom maar een kijkje nemen op ikblogjijblogt, je kan er weer iets linken ;-) Leuk dat je de weg vond naar mijn blog!

    ReplyDelete
  3. Inmiddels zul je gerust een oplossing hebben gevonden ;)... Tijdens het zoeken naar een naaipatroon voor een kinderschort kom ik op je blog. Ik heb een nivelleerplaatje hiervoor; werkt super! Ik gebruik het heel vaak met naaien van dit soort 'problemen'... Op mijn blog: aad-actief.blogspot.nl (in de post over de wasknijperschort: http://aad-actief.blogspot.nl/2017/02/recycleren-wasknijperschort.html) heb ik er een foto van geplaatst (de laatste foto - helemaal onderin...) Leuke blog heb je!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...