Tuesday, 25 November 2014

New Look 6184

Een tijdje geleden kocht ik twee jurkjespatronen van New Look. De linker, met het kant, wilde ik voor de kerst te naaien en de rechter heeft van die mooie plooitjes in de halslijn, waar ik meteen verliefd op werd, dus die moest ik ook hebben. 


Ik was al ooit begonnen aan een proefjurkje van de 6143 uit een oud dekbedovertrek, maar dat project bleef een beetje liggen (niet echt motiverend om iets te maken, waarvan je al weet dat je het nooit gaat dragen...). En toen ik in Nepal een prachtig, glanzend zijde-polyester brocade stofje vond, veranderden mijn kerstjurkplannen.


Plooien in een glanzend stofje geeft een mooi effect, vanwege de lichtweerkaatsing en dus wil ik het bovenlijfje van de 6184 met de rok van de 6143 combineren. Aangezien bovenlijfjes qua pasvorm een stuk kritischer komen dan wijde rokken, wilde ik vooraf in ieder geval een proefjurk maken van de 6184, voordat ik in m'n mooie Nepal stof ga knippen. Maar dit keer eentje in een 'echt' stofje, zodat ik er wellicht ook nog echt een leuk jurkje aan over zou houden (en zoals blijkt uit deze post, werkt dat inderdaad veel motiverender!) Zo kwam het dat, terwijl de temperaturen hier nu echt onder nul dalen, ik vrolijk een zomerjurkje in elkaar gezet heb :).

New Look 6184

New Look 6184

Zo'n jurkje naaien is wel een verademing na die zwaar verstevigde tas die ik laatst maakte. Qua naaitechniek was er echt niets moeilijks aan. Niet dat dat betekende dat er dit keer nooit gefoeterd werd ;). De nieuwe uitdaging was namelijk de pasvorm goed te krijgen. Na zorgvuldig meten, berekenen en de vele centimeters 'ease' die het patroon voorschrijft met een korrel zout te nemen, kwam ik erop uit dat ik van boven een maatje 8 nodig had en van onder een maatje 10. Bij gebrek aan paspop, hing ik mezelf de jurk-in-wording regelmatig om en dat zag er allemaal prima uit van voren.

Plooitjes

Pas nadat ik de rits erin had gezet (met de hand! 2 uur werk!) en ik vol verwachting de jurk aantrok, moest ik beteuterd voor de spiegel constateren dat ik een soort van hobbezak voor mezelf gemaakt had. Weer wat geleerd: ik blijk dus last te hebben van een erg smalle rug. Zes centimeter stof had ik teveel aan de achterkant, aan de voorkant zat alles prima. Na wat gegoogled te hebben naar 'small back adjustment' koos ik voor een simpele oplossing: rits er weer af en aan weerszijden van de ritsopening de naadwaarde langs de gehele lengte 3 cm breder maken. Eigenlijk had ik ook het bovenlijfje aan de achterkant iets korter moeten maken, maar dat was me teveel gedoe. Zodoende heb ik wel wat vouwen op m'n rug, maar daar kan ik mee leven.


Ik voerde de jurk geheel met een antistatisch voeringsstofje. Aangezien ik daar niet zoveel van had, heb ik wat van lengte afgehaald, ook zodat de voering niet zichtbaar is achter de split. (Note to self: volgende keer de voering bij het bovenlijfje iets kleiner knippen dan de buitenstof, dan heb ik minder last van naar buiten-piepende-voering.)


Het patroon schrijft een 'lapped zipper' voor, een gewone rits, die onzichtbaar wordt door een flapje stof eroverheen. Die kan je prima met de machine erin zetten, maar dan heb je wel een zichtbare naad dwars over je jurk lopen. Aangezien dit jurkje sowieso een oefening was voor m'n Nepal stof, waar ik zo'n naad zeker wil vermijden, besloot ik maar eens een handgezette rits uit te proberen, die je met zulke kleine steekjes vastzet, dat je geen naad ziet aan de buitenkant. Bovendien kun je zo veel beter controleren dat bijvoorbeeld de taillenaad mooi aansluit aan weerszijden van de rits. Het is even een werkje, maar het resultaat is zeker de moeite waard.

8 comments:

  1. Wat een mooie jurk. Ik zie helemaal geen rimpels op de rug. En dan die rits. Wat een werk, en dat 2 keer. Maar zit de rist wel goed vast als je hem zulke kleine steekjes aan de stof hebt vastgenaaid?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik hoop het maar ;). Het voelt wel erg stabiel. En ik heb het wel met dubbele draad gedaan ;).

      Delete
  2. Wat een leuke patronen. Ook helemaal mijn smaak. De jurk zit je als gegoten. Maar waarom gebruik je geen blinde rits? Ook niet zichtbaar en met de naaimachine erin te zetten.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blinde rits had inderdaad ook gekund, maar die hadden ze hier niet in de juiste kleur en ik vreesde dat-ie bij mij toch niet helemaal blind zou worden... Maar voor m'n kerstjurk kan ik dat misschien wel doen.

      Delete
  3. wauw heel mooi hoor.Zowel het jurkje als je stofkeuze.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...