Sunday, 15 February 2015

Nog een JJ blouse

Ik maakte al eens succesvol een bloesje met het gratis JJ patroon te vinden op burdastyle.com. Het is één van mijn meest gedragen zelfgemaakte naaisels, en daarom zeker de moeite waard om nog eens te maken. Ik vond een sterk afgeprijst couponnetje van een viscosestofje dat ik al eens in het oog had (heerlijk als dat gebeurd), dat me perfect leek voor een nieuwe versie. 

I used the free JJ blouse pattern successfully once before. As that turned out to be my most worn self made garment, I decided to make another one. I found the perfect fabric for it: a viscose flower print that I had my eye on for some time, and of which I managed to snatch a highly reduced coupon (love it when that happens!). 


Ik maakte een aantal wijzigingen aan het patroon, geïnspireerd door een überschattig bloesje van New Look (6104), dat al een tijdje op m'n patronenwenslijst staat (en ik nu waarschijnlijk niet meer ga kopen...). Ik liet het kraagje weg en knipte in plaats daarvan een lage, ronde hals, die ik met zelfgemaakte biasband afwerkte. Verder maakte ik, in plaats van de zes stroken ruches die JJ voorschrijft, er maar twee, langs weerszijden van het knopenpad. En als laatste verving ik de pofmouwtjes voor iets strakkere mouwen met een enkele plooitje aan de bovenkant.

I changed a few things to the pattern, inspired by the ubercute blouse by New Look (6104), which I have on my pattern wish list for some time (and now probably won't buy anymore...). I removed the collar and cut a low, round neckline, which I finished with self made bias tape. Furthermore I left only two of the six ruffles that the JJ blouse has, and placed them on either side of the button placket. Finally I replaced the puffy sleeves for sleeker ones, which only have a single pleat at the sleeve cap.


De viscose liet zich prima verwerken (met dank aan mijn nieuwe boventransportvoet!) en de blouse valt heerlijk soepel. Hopelijk kreukt hij ook iets minder dan een katoenen blouse.

Despite being slightly slippery, the viscose fabric was actually pretty easy to sew with (thanks to my new walking foot!), and it has a nice drape. I hope it also doesn't crease as much as cotton. 



Het was erg koud toen we deze foto's maakten, je ziet nog een beetje sneeuw liggen! Voorlopig draag ik het bloesje dus nog maar met een vestje eroverheen.

It was very cold when we made these photos, you can actually see some snow still on the ground! So for now I will be wearing the blouse with a warm cardigan...


Een paar close-up foto's van de ruches (mijn vriend heeft een nieuwe lens voor z'n camera, leuk om mee te spelen):

A few close ups of the ruffles (my boyfriend has a new lens for his camera, which is fun to play around with):



Als laatste heb ik een mededeling van "huishoudelijke" aard. Ik ben bezig een aantal veranderingen door te voeren in m'n blog. Eén daarvan hebben jullie al gemerkt: ik ga vanaf nu m'n blogposts zowel in het Nederlands als in het Engels schrijven. Dit omdat ik meer en meer buitenlandse blogs aan het volgen ben, en het leuk vind als men mij daar ook een beetje kan volgen.

Verder ga ik binnenkort afscheid nemen van mijn oude "lapje voor lapje" blog, en ga ik verhuizen naar een nieuwe, frisse, internationaal opgezette blog. Al mijn oude blogposts verhuizen mee en mijn Bloglovin' en facebook volgers zullen als het goed is ook helemaal vanzelf meeverhuizen. De nieuwe naam van mijn blog zal zijn: "Catching Threads" en de link wordt dan: catchingthreads.blogspot.com (nu nog niets te zien, want ik ben nog bezig alles over te zetten). Dus niet verbaasd zijn als er bij een volgende post ineens een andere blognaam staat!

2 comments:

  1. Mooi bloesje wat ik je dus in het weekend heb zie dragen.
    Het zat weer perfect in elkaar.

    ReplyDelete
  2. Mooi stofje zo bij dit model! En wat netjes gemaakt zeg! Ja, dat zie je wel met die closeup foto's ; )

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...