Friday, 20 March 2015

Simplicity 2444

Hi guys!


Last weekend I was back in my home country, the Netherlands, for a quick visit. I had a lovely time catching up with some very good friends and seeing my family. I really wanted to finish my Simplicity 2444 before leaving , so I could show it off at my mothers birthday. Luckily I managed, but I had to sew into the wee hours Friday night ;). My mother made time to do a little photo shoot in the garden, so yay for photos with actual daylight!

Afgelopen weekend was ik even terug in Nederlands. Ik heb een heerlijke tijd gehad met goede vrienden en mijn familie. Ik wilde heel graag mijn Simplicity 2444 nog afkrijgen voordat ik wegging, zodat ik hem meteen zou kunnen showen op mijn moeders verjaardag. Door tot diep in de nacht door te naaien op vrijdag, lukte het me nog net. Mijn moeder maakte zelfs tijd om even een kleine fotoshoot in de tuin te doen. Yay voor foto's met daglicht!

I have to work on my poses....

I have to admit I was a bit disappointed by how much work this dress was. Everyone on the internet was raving about it having such a good fit, but I had to fiddle around with the bodice quite a bit until it was satisfactory. First, the bodice was too long on me (I am 1.58m, so pretty tiny) and the neckline was gaping both on the front and the back. I decided to try and fix both problems in one go by cutting off 2 cms on the shoulders and lowering the armscyes by the same amount. I am not quite sure that this was the right way to go, as the neckline looks a bit wonky now and I cannot lift my arms all the way up, probably because the back is a little tight.

Ik moet toegeven dat ik een beetje teleurgesteld ben door hoeveel werk de jurk was. Iedereen op internet was razend enthousiast over de goede pasvorm, maar ik moest heel wat frutselen aan het bovenlijfje om het een beetje goed te krijgen. Ten eerste was het bovenlijf te lang voor mij (ik ben met 1,58m vrij klein) en de hals en nek waren te wijd. Ik besloot om beide problemen met één aanpassing op te lossen, door 2 cm van de schouders af te knippen en de armsgaten met 2 cm te verlagen. Ik ben er niet zeker van dat dit een goede methode was, want de nek zit nu een beetje raar (met plooitjes) en ik kan m'n armen niet helemaal omhoog doen, waarschijnlijk omdat de rug net te strak zit.

Wonky neckline, but look at how well I eased the sleeves in!

The fact that the back is pretty tight came as a surprise, as I usually have lots of excess fabric there. I originally did a hand picked lapped zipper, which took me 1,5 hours. When I tried on the dress, I bent down to pick up something from the floor, after which I heard the dreaded sound of breaking stitches. That kind of sucked... After that I changed to a blind zipper, so I could let out the centre back seam a bit.

Dat de rug zo strak zit, was verrassend, want meestal heb ik daar juist vrij veel stof over. In eerste instantie naaide ik met de hand een 'gelapte rits' ('lapped zipper', iemand enig idee hoe je dat in het Nederlands zegt? Het is iig een gewone rits die verstopt zit achter een stukje stof, zoals hier), waarmee ik zo'n 1,5 uur mee bezig was. Toen ik de jurk daarna aanprobeerde, en iets van de grond pakte, hoorde ik het gevreesde geluid van knappende naden... Hierna ben ik overgegaan naar een blinde rits, zodat ik de naadwaarde van de middenachternaad wat kon verkleinen, en daardoor wat meer ruimte bij de rug kreeg.


Another reason why I had to change from lapped to blind zipper was because I had included a little selvage in the seams. I know this is frowned upon, but until now I never could think of a good reason why, and in this case it enabled me to use up only half of the prescriped fabric (yay!), so stinginess prevailed (replacing the facings with linen and reducing the length of the dress with 10 cm also helped). Unfortunately the selvage happened to be in the center back seams and showed up as ugly white strips on the little stroke that is supposed to cover the zipper, but which of course always flaps open just a little bit.

Nog een reden waarom ik voor een blinde rits koos, was dat ik een beetje zelfkant van de stof in m'n naadwaarde  had gestopt. Jaja, dat hoort men niet te doen, maar ik kon eigenlijk nooit een reden bedenken waarom niet. En in dit geval kon ik daardoor m'n patroondelen zo efficiënt neerleggen dat ik maar de helft van de stof nodig had als voorgeschreven was (yay!). (Het hielp ook wel dat ik geen beleg nodig had door de jurk volledig te voeren, en dat ik 10 cm van de lengte van de rok afhaalde.) Helaas voor mij bleek de zelfkant in de middenachternaad te zitten en werd zichtbaar als een lelijke witte streep onder het lapje stof dat geacht wordt de rits te verbergen, maar dat uiteraard altijd een beetje openpiept.  


Finally, I widened the 4 darts on the front a bit in order to remove some excess fabric below my bust, which you can see in the picture above. I somewhere read an awesome tip if you want to check the fit of a dress, before sewing in the zipper and nobody can help you pin. You just leave one of the side seams open and pin the centre back seam closed. Then you slip in the dress and pin the side seam also closed. As you can see, I use tiny clothespins for this, to avoid pricking myself ;). 

Ook maakte ik de 4 figuurnaden aan de voorkant van het bovenlijfje een beetje breder om zo een teveel aan stof boven m'n taille weg te nemen, wat je nog kan zien zitten in de foto hierboven. Ik heb ergens een geweldige tip gelezen hoe je de pasvorm van een jurk kan checken voordat je de rits erin naait, als je niemand in huis hebt die je kan helpen met spelden. Je laat gewoon één zijnaad open en speldt de middenachternaad dicht. Dan trek je de jurk aan en speldt de zijnaad dicht. Ik gebruik hiervoor kleine wasknijpertjes, zodat ik mezelf niet kan prikken ;). 

I decided to fully line the dress, mainly because I could save some fashion fabric on facings and I had something to use as a muslin, without having to throw anything away in the end. Any of you guys ever sew muslins? What do you do with them when the dress is finished?

Ik besloot de jurk volledig te voeren, vooral omdat ik op die manier bespaarde op een beleg van de mooie stof, en omdat ik daardoor een proefmodel kon maken, zonder dat ik iets weg moest gooien aan het eind. Maakt één van jullie wel eens een proefmodel voordat je de jurk 'voor het echt' maakt? En wat doen jullie ermee als de jurk af is?


All in all, I am not a 100% happy with the fit, but I think I did sew up a very wearable dress. Next time I will do a bit more research on how to properly adjust the length of the bodice and remove gaping. I will anyway have to retrace the pattern, as our robot vacuum cleaner managed to escape my attention and tried with all his might to vacuum up all the pattern pieces that lay scattered around on the floor, the little scoundrel!  

Alles bij elkaar ben ik niet 100% tevreden met de pasvorm, maar ik denk dat ik een prima draagbare jurk heb genaaid. De volgende keer ga ik proberen uit te vogelen hoe ik op de juiste manier een bovenlijfje korter maak en een wijde hals corrigeer. Ik moet sowieso het patroon opnieuw overtrekken, want onze robo-stofzuiger ontsnapte even aan mijn aandacht en vond ik vervolgens terug terwijl hij met al z'n krachten probeerde de patroondelen die ik op de grond had laten slingeren op te zuigen, de boef!


10 comments:

  1. Mooie jurk en leuke foto's :)

    ReplyDelete
  2. It looks really beautiful, the fabric is gorgeous and the fit is great on you.
    Personally, I always prefer blind zippers, they may be less retro, but they give such a clean finish. I ALWAYS sew muslins, mainly because of bodice fitting issues and always throw them away - I collect old curtains or buy very cheap and ugly fabric so that I do not regret them.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks! I agree that a blind zipper gives a more clean finish. I think I will use them more often from now on. And you know what? I actually sewed a muslin for the next dress I am making :). And because I was doubting the fit, I even sewed another one in a different size. Will wear both of them for a while today, to decide which size I prefer. I made them from an old sheet :). I really hope the next dress will be one that actually fits comfortably!

      Delete
  3. Mooi, en in het echt is ie nog mooier. En die naadjes in de nek heb ik niet gezien.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dank je, en gelukkig, dan valt het misschien nog mee. Ik kijk er zelf natuurlijk met een vergrootglas naar ;).

      Delete
  4. Toen ik de eerste foto in je bericht zag, dacht ik direct wat een perfecte pasvorm zeg! Maar daar heb je dus toch wel aardig wat voor moeten aanpassen, poeh. Maar zo op de foto te zien goed gelukt! Handig de tip met de knijpertjes en het op maat maken.
    Wel jammer van je patroon, ha, ha, maar wel erg comisch. Je ziet het zo voor je ; )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dacht je dat echt? Wow, dank je wel! Ja, het was wel een beetje werk, en nu m'n patroondelen dus opgezogen zijn, zal het, denk ik, nog wel even duren voordat ik het patroon nog een keer ga gebruiken ;).

      Delete
  5. Heel mooie jurk. Hij staat jouw

    ReplyDelete
  6. Heel knap gemaakt! Leuk stofje ook!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...