Monday, 6 April 2015

My new favorite dress: the Marigold dress

Hi guys! Are you enjoying your Easter weekend? I certainly am! The sun is finally out again after a week of dreadful, stormy weather with a whole lot of snow. Yesterday we rented a car and drove to a beautiful hilly nature area, where we made a nice, long walk.

Hallo allemaal! Genieten jullie ook zo van jullie Paasweekend? Ik in ieder geval wel! De zon schijnt eindelijk weer eens, na een week van vreselijk, stormachtig weer met heel veel sneeuw. Gisteren hebben we een auto gehuurd en zijn naar een prachtig, heuvelachtig natuurpark gereden voor een mooie, lange wandeling. 


After that we relaxed in a thermal swimming pool, and then drove home for a nice Easter dinner, at the end of which I literally fell asleep on the table... So today we're taking it a bit easier, and I have time to show you my latest make. Beware of a very photo heavy post, as I love this new dress that I made! 

Daarna hebben we heerlijk gerelaxt in een thermisch zwembad en reden vervolgens naar huis voor een lekker Paasdiner. Aan het einde daarvan viel ik letterlijk aan tafel in slaap... Vandaag doen we het dus maar iets rustiger aan, en heb ik tijd om jullie mijn laatste maaksel te laten zien. Waarschuwing: er volgt een overdosis aan foto's, want ik ben verliefd op m'n nieuwe jurk!


After sewing my simplicity 2444 two weeks ago, I realized I was actually in dire need of a more casual dress, that I could wear everyday, including to work. A dress that would be comfortable to wear (i.e. not too tight fitting) and I would be able to cycle in. I thought that a shirt-dress would be able to fulfil all the prerequisites just mentioned. It took me some time, though, to find a shirt-dress pattern that didn't list major fitting problems in the reviews (something I really really wanted to avoid after simplicity 2444). And then I found the Marigold dress from Blank Slate Patterns.

Na het naaien van mijn simplicity 2444 twee weken geleden, realiseerde ik me dat ik eigenlijk vooral een jurk nodig heb die ik dagelijks kan dragen, ook naar mijn werk. Een jurk, die comfortabel is (d.w.z. niet te strak zit) en waarin ik kan fietsen. Ik bedacht dat een hemd-jurk aan al die vereisten zou kunnen voldoen. Het kostte me alleen een hoop tijd een patroon van een hemdjurk te vinden, waarbij niet bij alle reviews van grote pasproblemen sprake was (iets waar ik na de simplicity 2444 niet echt op zat te wachten). En toen zag ik de Marigold van Blank Slate Patterns.


A very cute casual dress pattern, with lots of possibilities, such as short sleeves, long sleeves and a blouse version. I like that it comes without a high collar, cause my hair always gets stuck in those. The dress doesn't have any darts, and is cinched in at the waist with elastic, which makes for very easy fitting (yay!). And... pockets!

Een leuk en casual patroon met veel mogelijkheden, zoals korte en lange mouwen, en een blouseversie. Ik vind het prettig dat de kraag niet zo hoog is, want dat zit altijd vervelend in m'n haar. De jurk heeft geen figuurnaden en de taille wordt gevormd door elastiek, wat de jurk een gemakkelijk pasvorm geeft (yay!). En... zakken!


The measurements on the package had me sized as S, but after calculating the ease in the pattern, I decided that the smallest size (XXS) should be enough big enough. I didn't want a too blousy look. To check my calculations, I actually made a very quick muslin of the dress and wore this for a day to see if it really was comfortable enough that way, which it was.

Volgens de handleiding had ik een maatje S nodig, maar na wat rekenen, besloot ik dat de kleinste maat (XXS) ook genoeg ruimte zou moeten hebben. Ik wilde niet een té bloezerige jurk. Dit keer heb ik daadwerkelijk een proefmodel genaaid en die een dag gedragen om er zeker van te zijn dat alles comfortabel genoeg was. 



I sewed a short sleeve on the muslin, but decided I liked it better sleeveless. I simply finished the armholes with self made bias tape. Added advantage is that I can wear it with a thin sweater underneath for warmth for now, and the lovely details of the bodice are not lost under a cardigan.

Aan het proefmodel probeerde ik een korte mouw uit, maar besloot dat ik de jurk mouwloos leuker vond. De armsgaten heb ik gewoon afgewerkt met zelfgemaakt biaisband. Een bijkomend voordeel hiervan is, dat ik voor nu onder de jurk een dunne trui kan dragen voor extra warmte, zodat de leuke details van het lijfje niet verborgen hoeven te worden onder een vest.  

 

The little pleats at the yoke give the dress just that little extra.

De kleine plooitjes onder het schouderstuk geven de jurk net dat kleine beetje extra.  


I like how the dress is constructed such that almost all seams are covered automatically. I therefore decided to use French seams for the side seams, so that only the pockets and the waist have a raw edge (which I zigzagged, of course).

Ik houd ervan dat de jurk zo is geconstrueerd dat bijna alle naden automatisch netjes weggewerkt zijn. Daarom besloot ik ook nog eens Franse naden te gebruiken voor de zijnaden, zodat uiteindelijk alleen de zakken en de taillenaad onafgewerkt zijn (natuurlijk heb ik die wel gezigzagd).  


Conclusion: I really love this dress! I have been wearing it for two days already, and I am already planning another version of it. It's casual, it's cute, it's comfortable. Mission accomplished!

Conclusie: Ik vind deze jurk erg, erg leuk! Ik draag hem inmiddels al twee dagen achter elkaar, en ik plan alvast een volgende versie. Hij is casual, ziet er leuk uit en is comfortabel. Missie geslaagd! 



13 comments:

  1. Ik begrijp dat je helemaal weg bent van deze jurk, wat een leuke jurk! Ik vind de donkerblauw met de stof erg mooi staan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dank je. Ja, vond dat zelf ook wel geslaagd, dat contrast.

      Delete
  2. Excellent work on your beautiful dress!

    ReplyDelete
  3. Een hele leuke vrolijke jurk met een mooi passende knoopjes bies.

    ReplyDelete
  4. Such a pretty dress, I love the fabric :)

    ReplyDelete
  5. Lovely! Pinned and scheduled a Facebook share.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks so much! I'm glad you like my version. It is a very lovely pattern!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...