Monday, 20 April 2015

My new new favorite dress: the Lady Skater

Hi guys! Here I am again with another dress. Hope it doesn't start to get boring ;).

Hallo allemaal! Daar ben ik weer met alweer een nieuw jurkje! Ik hoop dat het nog niet saai wordt ;).


A few weeks ago my boyfriend was away for three weeks on work travels. When he came back he gave me this soft yet stable, flowery jersey fabric as a souvenir from a fabric market in Berlin. Totally my style, so well done, boyfriend!

Een paar weken geleden was mijn vriend een paar weken weg voor werk. Als souveniertje bracht hij een zacht, maar stevig stretch stofje mee met bloemetjes, dat hij gevonden had op een stofmarkt in Berlijn. Helemaal mijn stijl, dus daar scoorde hij punten mee!


It didn't take long to find a suitable dress pattern for it. I had actually already pinned it a while ago, as it kept popping up all over the sewing blogosphere and everyone was equally enthusiastic about it: the Lady Skater dress from Kitschy Coo.

Ik wist al snel wat voor jurkje ik ermee wilde maken. Ik had het patroon al een tijdje geleden gepind, want de vele, vele versies in blogland waren niet te missen, en iedereen was er even enthousiast over: de Lady Skater van Kitschy Coo.


According to the internet, one is supposed to be able to make this dress in two hours, but of course I had to double that. For some reason the feed dogs kept eating my fabric at the start of every seam! I seriously had take my sewing machine apart several times to free my fabric again! Luckily no real damage was done, only the seam allowances look a bit gnawed upon here and there ;). Anyone else familiar with hungry feed dogs? Any idea what I'm doing wrong? Anyhow, four hours to make a dress is still a speed record in my book :).

Volgens het internet zou men de jurk in twee uur in elkaar moeten kunnen zetten, maar ik had uiteraard het dubbele nodig. Om de één of andere reden slokte m'n transporteur bij ieder begin van een zoom de stof op en moest ik serieus mijn naaimachine uit elkaar schroeven om de stof er weer uit te krijgen. Gelukkig is er geen echte schade, alleen m'n naden aan de binnenkant zien er hier en daar wat aangegeten uit ;). Iemand van jullie wel eens last van een hongerige transporteur? Enig idee wat ik verkeerd doe? Hoe dan ook, een jurk maken in vier uur tijd is nog steeds een snelheidsrecord voor mij :). 



Another weird issue I had was with my walking foot. I was really excited about using it, as I read that it would be especially useful for knits. Great was my disappointment when the sewing machine suddenly started to skip stitches! I ended up sewing with my normal foot, and it worked out just as well actually, so it wasn't really an issue, but still... I want to be able to use my walking foot, like any normal person! Does anyone else have this problem? I am using a special knits needle, so that cannot be the problem.

Een ander raar probleem wat ik had, was met m'n boventransportvoet. Ik had gelezen dat zo'n voet erg handig is voor het naaien van stretchstoffen. Groot was mijn teleurstelling toen bleek dat de naaimachine steken begon over te slaan! Uiteindelijk heb ik m'n gewone voetje gebruikt wat eigenlijk prima ging, dus het was niet echt een issue, maar toch... Ik wil net als iedereen mijn boventransportvoet voor stretchstof kunnen gebruiken! Iemand bekend met raar probleem nummer 2? Ik gebruik een speciale jerseynaald, dus daar kan het niet aan liggen. 

The ground was apparently very interesting this photoshoot...


But all weird issues aside,  I have to agree with the blogosphere, I love my new dress! It is so, so comfortable, some people describe it as wearing a pyjama, and they are totally right! And yet I feel pretty and girly when I wear it! I wore it to work already, and got some compliments on it, but got also immediately asked if I had made it myself. I hope that is because it looked somehow original and not home made ;). At least my colleagues know that I sew, so it probably is the first, right?

Alle rare issues terzijde, ik ben het helemaal eens met blogland, het is een geweldig jurkje! Het zit zo, zo comfortabel, ik las mensen het beschrijven als het dragen van een pyjama, en ze hebben helemaal gelijk! En toch voel ik me heerlijk vrouwelijk als ik het draag! Ik heb het jurkje al op mijn werk gedragen, en kreeg er complimentjes over, maar werd ook meteen gevraagd of ik het misschien zelf genaaid had. Ik hoop dat dat is omdat het er zo origineel uitziet en niet omdat het er zo zelfgemaakt uitziet ;). Tenminste weten mijn collega's dat ik naai, dus dan is het waarschijnlijk de eerste reden, toch?

I love the wide skirt!

For those of you who are interested in the technical details, like adjustments and sizing, I wrote a review on pattern review here, so I'm not gonna repeat that :). I am definitely gonna make a lot more lady skater dresses! I am already thinking about variations that I can do. A long sleeved version for the winter, one with an A-line skirt, one with a gathered skirt, endless possibilities! And I love that I now have a good reason to be shopping for knits :).

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de technische details, ik heb hier een recensie geschreven bij pattern review, dus dat ga ik allemaal niet herhalen :). Ik ga zeker nog een hele boel lady skater jurken naaien! Ik ben al aan het bedenken wat voor variaties ik allemaal kan maken. Een versie met lange mouwen voor de winter, eentje met een A-lijn rokje, eentje met een gerimpelde rok, er zijn zoveel mogelijkheden! En nu heb ik ook eindelijk een goede reden om voor stretchstoffen te gaan winkelen :).

Great dress for twirling!

8 comments:

  1. Verre van saai hoor!! Leuke jurk en staat je erg goed! Vind dit modelletje ook zo leuk en heerlijk voor de zomer ook. En een goede smaak heeft je vriend zeg, die kun je vaker laten shoppen, ha, ha.

    Geen idee waarom de naaimachine bij de boventransportvoet hapert, vreemd. Bij mij duurt een project vaak ook veel langer dan ik lees bij anderen, eigenlijk ook om dezelfde reden dat de naaimachine 'sputtert' (of omdat ik niet goed heb nagedacht, dat ook hoor ; ) , o.a. door het 'opeten' van de stof, maar vaak doordat er een kluwen onderin zit ... weet het ook niet, doe vaak maar wat en dan is het weer opgelost.

    Ben benieuwd naar je volgende maaksels!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gelukkig dat het nog niet saai wordt! Er zullen nog wel meer jurkjes volgen, denk ik zo ;). Heb jij dat sputteren van de naaimachine dan ook vooral bij stretchstoffen? Bij katoen gaat het bij mij veel beter. Ik heb ook wel eens zo'n kluwen onderin. Dan blijft de stof hangen in plaats van dat-ie netjes getransporteerd wordt. Vervelend is dat! Misschien moet ik maar eens wat research daarna gaan doen.

      Delete
  2. Mooi zomers jurkje! Knap dat je vriend zo'n mooie stof kan meenemen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dank je! En ja, hè? Ik was ook heel enthousiast :).

      Delete
  3. Een mooie jurk van een heel leuk stofje. Een heel andere jurk dan de vorige. En ja, dat de machine de stof verorbert overkomt mij ook regelmatig. Dan is het begin stukje vaak te nietig en pakt de machine het niet goed, is mijn verklaring voor het probleem. Ik ruk het dan met geweld los. Maar dat is niet aan te bevelen bij zo'n mooi jurkje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ik dacht al dat ik wat verder uit de rand van de stof moest beginnen... Bij katoen heb ik dat probleem niet, maar dat is natuurlijk ook een beetje stugger. Haha, met geweld losrukken durf ik echt niet!

      Delete
  4. Dress in 4 hours - chapeau! My average is more like 15 :o) (but I have never sewn knits). Anyway, the dress looks really great. The fabric is really cute, could you please give your BF's phone number to my BF, I would also appreciate gifts like that.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, thanks :). You really should give knits a try though! With wovens I don't even want to know how long it takes me ;).

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...