Monday, 13 July 2015

Simplicity 2451 - a perfect skirt for me

I recently realized, that ever since I started sewing my own clothes, I have not been shopping for clothes much. I used to love doing that as a way to relax, but now I just get impatient by going to so many stores and trying on so many dresses/blouses/jeans/sweaters in multiple sizes until something fits, all the while thinking: "I could easily make that myself" (cause sewing clothes doesn't take long at all...).

Ik kwam er onlangs achter, dat sinds ik kleding voor mezelf ben gaan naaien, ik niet vaak meer ben gaan winkelen. Dat deed ik vroeger eigenlijk best veel om te ontspannen, maar word ik alleen maar ongeduldig van het in en uit lopen van eindeloos veel winkels en het aanproberen van zoveel jurken/blousjes/broeken/truien in verschillende maten totdat er eindelijk iets past, ondertussen steeds maar denkend "dit kan ik makkelijk zelf maken" (ja, want kleren naaien duurt namelijk helemaal niet lang...).

It turns out that I really like to wear me-made stuff. Although I didn't participate in Me Made May, I try to wear my own makes as much as possible. Therefore I am trying to sew myself a wearable wardrobe. For a recent online fabric order, I 'had' to order some extra fabric, on order to get free shipping. I choose some nice, dark blue stretch jeans (with discount of course), suitable for an everyday, comfortable skirt.

Het lijkt erop dat ik er echt van hou om zelfgemaakte kleren te dragen. Hoewel ik niet heb meegedaan aan Me Made May, probeer ik toch mijn eigen maaksels zo veel als mogelijk te dragen. Daarom probeer ik mezelf een draagbare garderobe te naaien. Bij een recente online stofbestelling, had ik nog wat extra stof 'nodig', om gratis verzendkosten te krijgen. Ik koos een mooie, donkerblauwe stretchjeans (met korting uiteraard), geschikt voor een comfortabel rokje voor elke dag. 

A complete me-made outfit! Post on blouse here (in Dutch though).
Een compleet zelfgenaaide outfit! Het originele bericht over de blouse is hier.




Now when it comes to skirts, I really have to pick its shape carefully. As I am quite small and short-waisted, I cannot wear skirts that flair from the waist down (like some A-line's) or are fuller on the hips very well. If I tuck my top in I look frumpy, and if I wear my top over the skirt I look, well, frumpy. I have one skirt in my wardrobe, though, which I find very flattering on me. It's a gored, trumpet shaped one, so it's sleek on the hips, but the flare enables me to cycle in it. I wear it whenever I can, but unfortunately it is a typical winter skirt, so unsuitable for now.

Wat rokjes betreft moet ik altijd een beetje uitkijken qua vorm. Omdat ik vrij klein ben en een hoge taille heb, staan rokjes die uitlopen vanaf de taille of met veel volume op de heupen me niet zo mooi. Als ik m'n shirt in zo'n rok stop, ziet het er propperig uit, en als ik m'n shirt erover heen draag ook eigenlijk. Ik heb één rok in m'n kledingkast die ik wél mooi vind staan bij mij. Het is een rok met meerdere stroken, die strak over de heupen zit en naar beneden toe wijder wordt, zodat ik er wel in kan fietsen. Ik draag hem veel, maar helaas is het een winterrok en dus voor nu ongeschikt.

Tucked my top in, so you can see the pretty, curved waistband. Hence: frumpy. Also: wrinkly... Whoops!
Hier heb ik m'n blousje ingestopt, zodat je de mooie tailleband kan zien. En dus: propperig. En ook: kreukelig... Oeps!

So I decided to sew myself a similar one in jeans. Simplicity 2451, view B looked like a nice option and had some good reviews. The construction went quit speedy. I made a size 10 and shortened the pattern by 5 cm. It fits like a glove, no further adjustments needed. Love that! My theory now is that whereas dresses can be a pain to fit perfectly, separates are much easier. Maybe a skirt hangs a little higher or lower on your hips than intended, no big deal. With a dress this would cause huge wrinkles.

Ik besloot dus om eenzelfde soort rok te naaien, van jeansstof. Simplicity 2451, versie B leek me een leuke optie en had goede reviews. Het in elkaar zetten ging best snel. Ik maakte een maat 10 en kortte de rok in met 5 cm. Het past perfect, geen verdere aanpassingen nodig. Daar hou ik van! Ik heb nu de theorie dat jurken soms lastig zijn passend te krijgen, en losse boven- of onderkleding veel makkelijker. Misschien dat een rok eens een paar centimeter hoger of lager op de heupen hangt, niets aan de hand. Bij een jurk heb je dan meteen grote plooien.

Excellent seam matching on the waistband :)
Kijk eens hoe goed die naden aansluiten op de tailleband :)

I made the pockets on the inside and the waistband facing from cotton, to reduce bulk (great way to use up some leftover fabric and it looks nice as well! Forgot to take a picture, though, and now am too lazy to do so). I tried out topstitching with white, but removed this again, as I preferred the clean, simple look without it.

Ik heb de zakken en de tailleband aan de binnenkant van katoen gemaakt, om teveel volume te vermijden (mooie manier om restjes stof te verwerken en het ziet er ook nog leuk uit! Ben alleen vergeten daar een foto van te maken en ben nu te lui om dat alsnog te doen). Ik heb witte siernaden uitgeprobeerd (zoals jeans vaak hebben), maar heb het weer uitgehaald, omdat ik het mooier vond als het strakker en simpeler was.

Invisible (if you close your eyes) zipper done with my new invisible zipper foot. Need some more practice with that... Also: I probably shouldn't have chosen white... Oh well, I'll anyway wear a top over it.
Onzichtbare (als je je ogen dicht doet) blinde rits, erin gezet met m'n nieuwe blinde rits voet. Ik heb nog wat oefening nodig... Ik had waarschijnlijk ook beter niet voor wit kunnen kiezen... Nou ja, ik draag er toch iets overheen.

Hemming the skirt took more time than I wanted. Since the jeans is quite thick I decided to hem it using bias tape. First I tried some slippery polyester bias tape, I had lying around, but it was too stiff, so the hem was sticking out to all sides (not pretty). Then I used some leftover piece of linen, but this catches on my tights :(. I might re-hem it one more time, if I happen to find a suitable bias tape somewhere.

Het omzomen kostte meer tijd dan ik wilde. Omdat de stof vrij dik is, besloot ik de zoom af te werken met biesband. Eerst probeerde ik een gladde bies van polyester, maar dat was de stevig, zodat de zoom naar alle kanten uitstak (niet mooi). Daarna heb ik een restje linnen gebruikt, maar helaas blijft de rok nu aan m'n panty's hangen :(. Ik ga dus misschien de zoom nog eens opnieuw doen, als ik eens geschikte biesband tegenkom. 

You can sit in it and everything!
Je kan er ook in zitten!

All in all, I am really happy with this skirt, I have worn it several days already. I think it looks flattering on me, and I can combine it with almost any top or sweater. I do want to make at least another one of a more lightweight fabric, as the jeans is a little stiff and the skirt is supposed to be more flowy. I hope the jeans becomes a little more soft after washing it a few times, but I still like it the way it is.

Alles bij elkaar ben ik heel blij met deze rok, ik heb hem ook al een paar keer aangehad. Ik vind dat de pasvorm mij flatteert en ik kan 'm combineren met vrijwel al mijn shirts en truien. Ik wil er op z'n minst nog eentje maken, in een iets soepelere stof. De jeans is een beetje stijf en de rok hoort eigenlijk meer vloeiend te zijn. Ik hoop dat de stof nog een beetje soepeler wordt na een paar keer wassen, maar ik vind hem zo ook mooi.

6 comments:

  1. De rok is zeker mooi. Ik vind het ook mooier zonder witte stiksels.

    ReplyDelete
  2. Cute outfit (not only the dress, but also the top) and it is nto frumpy when tucked in. And I love the fact that you can sit in it and everything :o) I think the skirt would be cute in linen, if you want a summer version.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks! The blouse pattern I can really recommend, especially for petite ladies like ourselves ;). Here you can find the pattern: http://www.burdastyle.com/pattern_store/patterns/jj. Costs only 1 euro! Yes, I was thinking about making one in linen, that would definitely make it more swishy :).

      Delete
  3. Je hebt overschot van gelijk, dat rokje staat je geweldig!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...